Stránky o rušňoch ZSSK a ČD



17.12.2003
So zmenou GVD sa na Slovensko opäť vrátili české rušne 363 z depa Přerov, ktoré budú zabezpečovať vozbu rýchlikov 607 a 612 v úseku Bratislava - Košice a späť a z Košíc budú pokračovať až do maďarského Hidasnémeti. Minulosťou je brnianska 363ka v čele R 336 a 337 zo Štúrova do Žiliny, kde ich údajne majú nahradiť maďarské V43 (Komárno - Leopoldov a opačne) a z Leopoldova do Žiliny (resp. opačne) bude pokračovať vlak s bratislavskou 350-kou. Rušne 362 prišli o vlaky 604 a 609, kde ich tak isto nahradí rušeň 350, ale naopak budú voziť rýchliky 600 a 605, ktoré prevzali od rušňov 350. Vlaky vyššej kategórie (IC 402, 403, 404, 405 a Ex 500, 501) budú aj v tomto GVD voziť rušne 350, výnimkou je len vlak Ex 511, ktorý bude mať v čele rušeň 362 a posilový Ex 1600 / 1601, ktorý bude voziť rušeň 363.

12.12.2003
Začiatkom decembra bola v rušňovom depe Bratislava hlavné začatá stredná redukovaná oprava na rušni 263.004.

24.11.2003
Rušeň 363.144 mal niekedy začiatkom roka skutočne požiar, ktorý zničil celé 1. stanovište tohto rušňa. Na opravu bol pristavený do ŽOS Vrútky. Fotky 363.144 po požiari sú vo Fotoalbume II.

18.11.2003
Rušeň 362.001 zatiaľ ešte stojí v hale depa Bratislava východ 2, dostal už nové pluhy - modro oranžové, čaká však ešte na podvozky, ktoré boli odoslané na opravu do ŽOS Vrútky. Okrem 362.001 stojí aj rušeň 362.006, ktorý má vyviazaný jeden podvozok a je na ňom opravovaný jeden z trakčných motorov, na ktorom došlo k preskoku a poruche kotevného meniča. Dlhodobo odstavená 362.010 bola presunutá do časti bratislavskej rotundy, kde sa vykonávajú menšie opravy rušňov 263, 350 a 362/3. Ako posledná bratislavská 362ka má ešte celkom zachovalý modro-žltý lak z roku 1990, na ktorom je ešte viditeľný nápis "VÝCHODNÁ DRÁHA, RD Bratislava". Na kolesách má nové obruče, takže prešla EVy opravou, čo ale pravdepodobne súvisí s výmenou prevodoviek (teda rekonštrukciou na 362). 17.11.2003 bola v RD Bratislava východ 2 ukončená ES oprava rušňa 363.139, dostala nový modro-krémový lak a pluhy, podobne ako 362.001, modré, orámované oranžovou. Čoskoro by už mala zasiahnuť do prevádzky. Ďalšou bratislavskou 363, ktorá je na ES oprave, je 363.091. Opravu vykonáva depo Žilina. Vyväzovacia oprava (EVy) bola ukončená na rušni 363.089, na ktorom bola odstraňovaná ešte aj porucha kompresora.

7.11.2003
V súčasnosti by už na väčšine rušňov 362 a 363 z RD Bratislava hlavné mal byť dosadený vlakový zabezpečovač MIREL, táto úprava bola vykonaná aj na časti rušňov 363 z RD Bratislava východ. Postupne majú byť týmto vlakovým zabezpečovačom vybavené všetky 362 a 363 ZSSK. Táto zmena je pri pozornejšom pohľade viditeľná aj zvonku - na stĺpiku, ktorý oddeľuje čelné sklá, z vnútornej strany chýba skrinka rýchlomeru, ktorý bol v rámci úpravy nahradený novým, elektronickým rýchlomerom MIREL. Ten sa nachádza, spolu s novým návestným opakovačom, na riadiacom pulte v mieste, kde bol rýchlomer ukazujúci skutočnú a navolenú rýchlosť pre ARR - teda presne oproti rušňovodičovi.
Rušňové depo Bratislava východ 2 vykonalo opravu (ES alebo EH) na rušni 363.146. V rámci opravy bol rušeň nalakovaný v klasickej farebnej kombinácii. Od väčšiny rušňov 362 a 363 sa odlišuje pluhmi, ktoré má, podobne ako 362.007, "iba" dvojfarebné - hornú polovicu pluhu má modrú a dolnú oranžovú. A nakoniec informácia o 363.144 - podľa neoverených informácií mal tento rušeň začiatkom roka 2003 požiar, a práve preto sa už dlhší čas nachádza na oprave v ŽOS Vrútky. Vie niekto túto informáciu potvrdiť alebo opraviť? - môžete použiť formulár v sekcí "e-mail" alebo napísať mail na rail@szm.sk

1.11.2003
Vlakový zabezpečovač MIREL bol nedávno dosadený na rušeň 263.004 a v súčasnosti táto úprava prebieha na rušni 263.003. Rušeň 362.001 ešte stále stojí po nehode nepojazdný, nepojazdný je tak isto aj rušeň 362.010, ktorý naďalej stojí odstavený v RD Bratislava hlavné, riadiaci systém MIREL však naň už bol dosadený, avšak pre problémy bol zakrátko opäť demontovaný.

13.10.2003
V rušňovom depe Spišská Nová Ves bola vykonaná ES oprava na rušni 362.013, v rámci nej dostal aj nový lak, v kombinácii farieb ako má 362.009, teda vrch bočnice svetlomodrý, spodok tmavomodrý a s modrou strechou. Odlišuje sa len pluhmi, 362.013 má hornú polovicu krémovú a 362.009 ju má tmavomodrú. Na záver ešte pripomeniem, že rušeň 362.013 bol ako prvá slovenská 363ka rekonštruovaný na rušeň 362. Pred rekonštrukciou mal označenie 363.178 a ES opravu mal naposledy v roku 2001 taktiež v RD Spišská Nová Ves.

6.9.2003
Po rušni 363.147 sa z opravy EH vrátil aj rušeň 362.007, ale tentokrát bola oprava vykonaná v depe Žilina. Tento rušeň zatiaľ ešte nie je v prevádzke, ale v krátkom čase by mal už jazdiť. Pred opravou bol zaradený v turnuse na vozbu osobných vlakov a rýchlikov na trati do Žiliny. Mimoriadne odviezol aj nejaké rýchliky do Košíc, ale to len ako záskok za iný turnusový rušeň z inej turnusovej skupiny.
Okrem depa Žilina vykonávajú ES a EH opravy aj depá Spišská Nová Ves, Bratislava východ 2 a ŽOS Vrútky.

4.9.2003
V priebehu augusta 2003 bolo na rušeň 263.010 dosadené zariadenie MIREL, ktorým by mali byť postupne vybavené všetky bratislavské rušne 263. Do prevádzky po EH oprave bol nedávno zaradený rušeň 363.147. Oprava EH, tak isto ako aj jej posledná ES oprava v roku 2000, bola vykonaná v depe Spišská Nová Ves. Samozrejmosťou v rámci opravy je aj nový lak, pluhy sú v typickej "spišskonovovesskej" farebnej kombinácii: čierno-krémovo-žlté.

22.8.2003
V súčasnosti sa na ES oprave nachádza bratislavský rušeň 362.007. Oprava je vykonávaná v depe Žilina. A ďalšia ES je vykonávaná v ŽOS Vrútky, a to na rušni 363.144.

7.8.2003
V RD Žilina bola na rušni 162.002 vykonaná stredná (ES) oprava, rušeň dostal nový lak v kombinácii farieb zelenej a žltej so šedou strechou.

22.7.2003
Súčasne s montážou VZ Mirel na 362.009 sa toto zariadenie montovalo aj na rušeň 362.008, ich skúšobná jazda je naplánovaná na stredu 23.7.2003.

15.7.2003
13.7.2003 sa z EH opravy z depa v Spišskej Novej Vsi vracal rušeň 362.016, bol zaradený za vlakovým rušňom 362.013 na vlaku R 1502. V rámci opravy bol rušeň nanovo nalakovaný. Rušeň 362.009 sa v súčasnosti nachádza v hale depa Bratislava východ 2, kde naň montujú nový vlakový zabezpečovač MIREL. 362.001 bola 13.7.2003 premiestňovaná z depa Spišská Nová Ves do depa Bratislava východ 2, kde ju pravdepodobne budú opravovať po nehode, ktorú mala 1.7.2003 pri Lučivnej. Počas prepravy mali vlaky, ktoré ju prevážali, obmedzenú rýchlosť na 65 km/h a na výhybkách, ktoré boli do odbočky, len 20 km/h. Jej poškodenie nie je veľké, tak čoskoro by sa mala objaviť v prevádzke.

10.7.2003
9. alebo 10.7.2003 došlo na rušni 362.003 k poruche, späť do svojho depa RD Bratislava hlavné bol tento rušeň dovezený 10.7. na R 602 za vlakovým rušňom 362.005.

9.7.2003
Po strednej oprave sa do prevádzky vrátil bratislavský rušeň 263.003. V rámci opravy dostal nový náter a na rozdiel od ostatných 263 má červenú aj strechu nad kabínami. Fotka tohto rušňa je v druhej časti fotoalbumu (Fotoalbum II).

3.7.2003
Podľa mne známych informácií by 362.001 mala byť opravovaná v RD Spišská Nová Ves a nie v ŽOS Vrútky, ako som napísal včera.

2.7.2003
Dňa 1.7.2003 došlo pri žst. Lučivná k stretu rýchlika 609 idúceho z Bratislavy do Košíc a traktora, ktorý sa zosunul na trať z blízkeho svahu. Rýchlik 609 bol vezený bratislavskou 362.001, ktorá sa po zrážke vykoľajila. Pravdepodobne bude na opravu pristavená do ŽOS Vrútky podobne ako 363.134.

26.6.2003
Do prevádzky sa po EH oprave v RD Žilina vrátil rušeň 363.090 patriaci do stavu RD Bratislava východ a je možné stretnúť ho hlavne na nákladných vlakoch.

17.6.2003
Podarilo sa mi zistiť, ktorý rušeň 1.6.2003 pri Trenčíne zrazil príves nákladného auta: bola to brnenská 363.051, je to už tretia 363 z DKV Brno, ktorá stojí kvôli nehode, okrem nej sú to ešte 363.001 (zboku narazila do prechádzajúceho nákladného vlaku, kvôli nerešpektovaniu návesti "posun zakázaný") a 363.048.

11.6.2003
10.6.2003 došlo na R 609 k poruche vlakového rušňa 362.013 niekde pri Trenčianskej Teplej, vlak pravdepodobne až do Košíc odviezla na príprahu 363.133, ktorá mala pôvodne odviezť pravdepodobne Os 3005 do Žiliny, ale na Os 3005 bola namiesto nej použitá 363.093, ktorá krátko predtým prišla ako Lv vlak. Meškanie R 609 a Os 3005 dosiahlo približne 35 minút.

7.6.2003
Z rušňov 263 ZSSK je v súčasnosti neprevádzkyschopný pre poruchu rušeň 263.009 a to z dôvodu problémov s trakčnou tlmivkou (práve kvôli závade na tlmivke pred 2 rokmi zhorela 263.008, uvažovalo sa o jej zrušení, ale nakoniec bola opravená v ŽOS Vrútky). Na 263.009 by mal byť dosadený aj systém MIREL. Neprevádzkyschopné pre opravy sú 263.003 a 007, na prvej z nich sa vykonáva EH oprava a na 007 stredná redukovaná oprava. Systém MIREL by mal byť postupne namontovaný na všetky rušne 263 ZSSK.

6.6.2003
Do prevádzky sa po EH oprave vrátil rušeň 363.145, v rámci opravy dostal aj nový lak. 363.145 už dlhší čas jazdila so značne zničeným lakom a teraz ostali také už "iba" 363.088, 095, 363.146 a 362.003.

2.6.2003
1.6.2003 po 22. hodine došlo v Trenčíne na železničnom priecestí k zrážke rýchlika 336 vezeného rušňom 363 ČD s prívesom nákladného auta. Viac info pravdepodobne zajtra.

22.5.2003
Ešte k 362.009 - tento rušeň sa okrem zaujímavého náteru odlišuje od ostatných 362 a 363 ZSSK aj tým, že má, podobne ako rušne 350, tlmiče pozdĺžnych pohybov podvozkov.

17.5.2003
17.5.2003 išiel na R 607 namiesto rušňa 363 ČD rušeň ZSSK zatiaľ nezisteného čísla, 15.5. došlo na R 337 k poruche vlakového rušňa 363 ČD, do Bratislavy odviezla vlak neznáma slovenská 362/363.

11.5.2003
Opäť nejaké ES/EH opravy: tentokrát bola vykonaná EH oprava na rušni 362.009, v rámci ktorej bol nalakovaný zaujímavou kombináciou farieb: vrchná časť bočnice modrá, krémový pás, spodok bočnice modro-čierny a modrá strecha. Ďalej bol na ES aj rušeň 162.005 a dávnejšie aj 162.007.

Aj napriek tomu, že rušeň 363.134 sa nedávno vrátil z opravy, vyskytla sa na ňom porucha, dňa 24.4.2003, keď išiel s vlakom R702. Na pomoc mu prišla 363.104.

Teraz aj niečo o 263... Rušeň 263.008 je po ES oprave, ktorá bola vykonaná asi v ŽOS Vrútky, rušeň má zvláštny náter pluhov (podobný ako 363.134, ale vrch nie je modrý, ale červený), ktorý je dosť nezvyčajný pre 263 a 263.008 sa tým odlišuje od ostatných rušňov 263. Má aj nové zberače iného typu - také, aké sú bežne používané na rušňoch 162,163,362,363.

Po viac ako ročnom odstavení sa po oprave vrátil do prevádzky rušeň 363.134. Oprava bola vykonaná podľa nápisu na rušni v ŽOS Vrútky.

Ako som už spomínal, rušeň 363.133 je skutočne po ES oprave, ktorá bola vykonaná podľa nápisu na čelníku rušňa v RD Žilina. Samozrejmosťou je aj nový náter.

Rušeň 362.003 sa po viac ako ročnom odstavení opäť vrátil do prevádzky, ale priaznivcov nových náterov sklamem - jazdí stále so starým náterom (dosť ošúpaným) a ku kráse mu nepridávajú ani pluhy (modré so širokým žltým orámovaním). Údajne je ďalší rušeň 363 po ES - mal by ním byť 363.133 - ten na rozdiel od 362.003 má aj nový lak.

Nedávno sa do prevádzky opäť vrátil po ES oprave v RD Spišská Nová Ves aj rušeň 362.002. Vrámci opravy bol aj nanovo nalakovaný. Nejde ale o rušeň, ktorý som spomínal v minulej aktualite, lebo 362.002 má ináč natreté pluhy - tzn. že na Slovensku jazdia teraz 2 novonalakované 362/3.

Dňa 18.2.2003 došlo na rýchliku 614 k poruche vlakového rušňa 362.015. Do cieľovej stanice Bratislava doviezol tento vlak neznámy rušeň 363. A opäť nejaká ES - tentokrát na (zatiaľ) neznámom rušni 363 / 362. Podľa môjho názoru by malo ísť o rušeň 363.134, ktorý dlhšie nejazdil kvôli nehode na jednom z prejazdov pri Trnave. Neskôr upresním, o ktorý rušeň ide.

Medzičasom boli vykonané aj ES opravy na "jednosmerných" rušňoch 162 a 163 RD Žilina - konkrétne ide o 163.121 a "prototyp" 162.001-obidva rušne majú aj nový lak. Ďalšou aktualitou je porucha neznámeho rušňa 362 / 363 dňa 5.2.2003 na R 606. Na pomoc prišla 362 / 363 opäť neznámeho čísla. Vlak mal meškanie 80 min.

Od začiatku platnosti nového GVD (2002/3) sa opäť budeme môcť stretávať s rušňami 362/3 ČD na slovenských rýchlikoch. Budú to R 607, R 612, R 336, R 337, R 276, R 277, R 231, R 876 a R 230. Na R 607 ako prvý rušeň 363 15.12.2002 išiel 363.016. Začiatok GVD znamenal aj návrat 162/3 ČD na niektoré vlaky do Košíc, kde vystriedajú doteraz používené 151 ČD. Aj 263 ZSSK budú jazdiť na tratiach ČD, a to s vlakmi R 234 a R 235 do Brna.

Po návrate rušňa 362.012-7 z ES opravy ostala rada 362 ZSSK bez rušňov, ktoré majú pôvodny náter so žltým stredovým pruhom. Tento stav môžu zmeniť už len rušne 362.003 a 010, ktoré sa vrátia z opráv (362.003 po oprave z dôvodu vykoľajenia s R 703 v žst. Trenčianska Teplá). 362.012ka má ako väčšina rušňov 362 pluhy v kombinácii 3 farieb: bielej,čiarnej a žltej.

V septembri 2002 došlo k niektorým výrazným zmenám v nasadzovaní rušňov 163 a 363 ČD na triatich ŽSR: skončila vozba vlakov 336/337 v úseku Štúrovo - Žilina rušňami 363 ČD DKV Ostrava, od 1.9. skončila aj vozba obratu 607/612 vozidlami 362/363 DKV Praha a taktiež skončili aj bohumínske 163 s vozbou vlakov R 423/R 388/Os 8773/R 422. Za zmienku stojí ešte aj uviesť, ktoré pražské (a nakoniec nie len tie) rušne vozili vlaky R607/R612: 363.005 -DKV Brno, 363.018, 363.029, 052, 057-tá si "urobila výlet" až z Plzne, 065, 066, 067, 076, 077, a iné, z 362 to boli: 121, 124, 164, 166, 167,...Zaujímavosťou je, že v prípade nedostatku rušňov 362/363 ZSSK rušne ČD jazdili iba v úseku Bratislava - Žilina a späť išli zo Žiliny v čele vlaku R 602.

Opäť nový náter: tentokrát na 362.004, na ktorom bola vykonaná aj oprava stupňa ES (stredná) v RD Spišská Nová Ves.

Trochu neaktuálne, ale predsa: Niekedy v letných mesiacoch skončila vozba rýchlikov 607 a 612 v úseku Bratislava-Košice a späť rušňami 362/363 DKV Praha. Na tento výkon sa vrátila 362.016-ka, ktorá tento vlak vozila aj do 1.3.2002.

Ďalší rušeň 363 v novom nátere. Je ním 363.142 z RD Bratislava vychodné. Ako jeden z prvých má aj nové logo ZSSK.

Lokomotíva 363.103 z RD Bratislava hl. jazdí v novom nátere.

Na rušni 362.006 sa 30.6.2002 pri jazde s R 614 vyskytla porucha a na pomoc mu prišla 363.091. Vlak meškal asi 45 minút. 363.091 potom odviezla aj EX 511 s ktorým mala ísť opäť 362.006.

Rušne 362.005 a 363.143 jazdia v novom (obnovenom) nátere, ktorým boly nalakované v rámci nejakej opravy (asi ES).

Rušeň 362.012 je posledný radu 362, ktorý ma pôvodný náter so žltým pruhom. Z radu 363 majú pôvodný náter ešte 088, 089, 137, 142 (?) a 144.