Stránky o rušňoch ZSSK a ČD
|
|
![]() So zmenou GVD sa na Slovensko opäť vrátili české rušne 363 z depa Přerov, ktoré budú zabezpečovať vozbu rýchlikov 607 a 612 v úseku Bratislava - Košice a späť a z Košíc budú pokračovať až do maďarského Hidasnémeti. Minulosťou je brnianska 363ka v čele R 336 a 337 zo Štúrova do Žiliny, kde ich údajne majú nahradiť maďarské V43 (Komárno - Leopoldov a opačne) a z Leopoldova do Žiliny (resp. opačne) bude pokračovať vlak s bratislavskou 350-kou. Rušne 362 prišli o vlaky 604 a 609, kde ich tak isto nahradí rušeň 350, ale naopak budú voziť rýchliky 600 a 605, ktoré prevzali od rušňov 350. Vlaky vyššej kategórie (IC 402, 403, 404, 405 a Ex 500, 501) budú aj v tomto GVD voziť rušne 350, výnimkou je len vlak Ex 511, ktorý bude mať v čele rušeň 362 a posilový Ex 1600 / 1601, ktorý bude voziť rušeň 363. ![]() Začiatkom decembra bola v rušňovom depe Bratislava hlavné začatá stredná redukovaná oprava na rušni 263.004. ![]() Rušeň 363.144 mal niekedy začiatkom roka skutočne požiar, ktorý zničil celé 1. stanovište tohto rušňa. Na opravu bol pristavený do ŽOS Vrútky. Fotky 363.144 po požiari sú vo Fotoalbume II. ![]() Rušeň 362.001 zatiaľ ešte stojí v hale depa Bratislava východ 2, dostal už nové pluhy - modro oranžové, čaká však ešte na podvozky, ktoré boli odoslané na opravu do ŽOS Vrútky. Okrem 362.001 stojí aj rušeň 362.006, ktorý má vyviazaný jeden podvozok a je na ňom opravovaný jeden z trakčných motorov, na ktorom došlo k preskoku a poruche kotevného meniča. Dlhodobo odstavená 362.010 bola presunutá do časti bratislavskej rotundy, kde sa vykonávajú menšie opravy rušňov 263, 350 a 362/3. Ako posledná bratislavská 362ka má ešte celkom zachovalý modro-žltý lak z roku 1990, na ktorom je ešte viditeľný nápis "VÝCHODNÁ DRÁHA, RD Bratislava". Na kolesách má nové obruče, takže prešla EVy opravou, čo ale pravdepodobne súvisí s výmenou prevodoviek (teda rekonštrukciou na 362). 17.11.2003 bola v RD Bratislava východ 2 ukončená ES oprava rušňa 363.139, dostala nový modro-krémový lak a pluhy, podobne ako 362.001, modré, orámované oranžovou. Čoskoro by už mala zasiahnuť do prevádzky. Ďalšou bratislavskou 363, ktorá je na ES oprave, je 363.091. Opravu vykonáva depo Žilina. Vyväzovacia oprava (EVy) bola ukončená na rušni 363.089, na ktorom bola odstraňovaná ešte aj porucha kompresora. ![]() V súčasnosti by už na väčšine rušňov 362 a 363 z RD Bratislava hlavné mal byť dosadený vlakový zabezpečovač MIREL, táto úprava bola vykonaná aj na časti rušňov 363 z RD Bratislava východ. Postupne majú byť týmto vlakovým zabezpečovačom vybavené všetky 362 a 363 ZSSK. Táto zmena je pri pozornejšom pohľade viditeľná aj zvonku - na stĺpiku, ktorý oddeľuje čelné sklá, z vnútornej strany chýba skrinka rýchlomeru, ktorý bol v rámci úpravy nahradený novým, elektronickým rýchlomerom MIREL. Ten sa nachádza, spolu s novým návestným opakovačom, na riadiacom pulte v mieste, kde bol rýchlomer ukazujúci skutočnú a navolenú rýchlosť pre ARR - teda presne oproti rušňovodičovi. Rušňové depo Bratislava východ 2 vykonalo opravu (ES alebo EH) na rušni 363.146. V rámci opravy bol rušeň nalakovaný v klasickej farebnej kombinácii. Od väčšiny rušňov 362 a 363 sa odlišuje pluhmi, ktoré má, podobne ako 362.007, "iba" dvojfarebné - hornú polovicu pluhu má modrú a dolnú oranžovú. A nakoniec informácia o 363.144 - podľa neoverených informácií mal tento rušeň začiatkom roka 2003 požiar, a práve preto sa už dlhší čas nachádza na oprave v ŽOS Vrútky. Vie niekto túto informáciu potvrdiť alebo opraviť? - môžete použiť formulár v sekcí "e-mail" alebo napísať mail na rail@szm.sk ![]() Vlakový zabezpečovač MIREL bol nedávno dosadený na rušeň 263.004 a v súčasnosti táto úprava prebieha na rušni 263.003. Rušeň 362.001 ešte stále stojí po nehode nepojazdný, nepojazdný je tak isto aj rušeň 362.010, ktorý naďalej stojí odstavený v RD Bratislava hlavné, riadiaci systém MIREL však naň už bol dosadený, avšak pre problémy bol zakrátko opäť demontovaný. ![]() V rušňovom depe Spišská Nová Ves bola vykonaná ES oprava na rušni 362.013, v rámci nej dostal aj nový lak, v kombinácii farieb ako má 362.009, teda vrch bočnice svetlomodrý, spodok tmavomodrý a s modrou strechou. Odlišuje sa len pluhmi, 362.013 má hornú polovicu krémovú a 362.009 ju má tmavomodrú. Na záver ešte pripomeniem, že rušeň 362.013 bol ako prvá slovenská 363ka rekonštruovaný na rušeň 362. Pred rekonštrukciou mal označenie 363.178 a ES opravu mal naposledy v roku 2001 taktiež v RD Spišská Nová Ves. ![]() Po rušni 363.147 sa z opravy EH vrátil aj rušeň 362.007, ale tentokrát bola oprava vykonaná v depe Žilina. Tento rušeň zatiaľ ešte nie je v prevádzke, ale v krátkom čase by mal už jazdiť. Pred opravou bol zaradený v turnuse na vozbu osobných vlakov a rýchlikov na trati do Žiliny. Mimoriadne odviezol aj nejaké rýchliky do Košíc, ale to len ako záskok za iný turnusový rušeň z inej turnusovej skupiny. Okrem depa Žilina vykonávajú ES a EH opravy aj depá Spišská Nová Ves, Bratislava východ 2 a ŽOS Vrútky. ![]() V priebehu augusta 2003 bolo na rušeň 263.010 dosadené zariadenie MIREL, ktorým by mali byť postupne vybavené všetky bratislavské rušne 263. Do prevádzky po EH oprave bol nedávno zaradený rušeň 363.147. Oprava EH, tak isto ako aj jej posledná ES oprava v roku 2000, bola vykonaná v depe Spišská Nová Ves. Samozrejmosťou v rámci opravy je aj nový lak, pluhy sú v typickej "spišskonovovesskej" farebnej kombinácii: čierno-krémovo-žlté. ![]() V súčasnosti sa na ES oprave nachádza bratislavský rušeň 362.007. Oprava je vykonávaná v depe Žilina. A ďalšia ES je vykonávaná v ŽOS Vrútky, a to na rušni 363.144. ![]() V RD Žilina bola na rušni 162.002 vykonaná stredná (ES) oprava, rušeň dostal nový lak v kombinácii farieb zelenej a žltej so šedou strechou. ![]() Súčasne s montážou VZ Mirel na 362.009 sa toto zariadenie montovalo aj na rušeň 362.008, ich skúšobná jazda je naplánovaná na stredu 23.7.2003. ![]() 13.7.2003 sa z EH opravy z depa v Spišskej Novej Vsi vracal rušeň 362.016, bol zaradený za vlakovým rušňom 362.013 na vlaku R 1502. V rámci opravy bol rušeň nanovo nalakovaný. Rušeň 362.009 sa v súčasnosti nachádza v hale depa Bratislava východ 2, kde naň montujú nový vlakový zabezpečovač MIREL. 362.001 bola 13.7.2003 premiestňovaná z depa Spišská Nová Ves do depa Bratislava východ 2, kde ju pravdepodobne budú opravovať po nehode, ktorú mala 1.7.2003 pri Lučivnej. Počas prepravy mali vlaky, ktoré ju prevážali, obmedzenú rýchlosť na 65 km/h a na výhybkách, ktoré boli do odbočky, len 20 km/h. Jej poškodenie nie je veľké, tak čoskoro by sa mala objaviť v prevádzke. ![]() 9. alebo 10.7.2003 došlo na rušni 362.003 k poruche, späť do svojho depa RD Bratislava hlavné bol tento rušeň dovezený 10.7. na R 602 za vlakovým rušňom 362.005. ![]() Po strednej oprave sa do prevádzky vrátil bratislavský rušeň 263.003. V rámci opravy dostal nový náter a na rozdiel od ostatných 263 má červenú aj strechu nad kabínami. Fotka tohto rušňa je v druhej časti fotoalbumu (Fotoalbum II). ![]() Podľa mne známych informácií by 362.001 mala byť opravovaná v RD Spišská Nová Ves a nie v ŽOS Vrútky, ako som napísal včera. ![]() Dňa 1.7.2003 došlo pri žst. Lučivná k stretu rýchlika 609 idúceho z Bratislavy do Košíc a traktora, ktorý sa zosunul na trať z blízkeho svahu. Rýchlik 609 bol vezený bratislavskou 362.001, ktorá sa po zrážke vykoľajila. Pravdepodobne bude na opravu pristavená do ŽOS Vrútky podobne ako 363.134. ![]() Do prevádzky sa po EH oprave v RD Žilina vrátil rušeň 363.090 patriaci do stavu RD Bratislava východ a je možné stretnúť ho hlavne na nákladných vlakoch. ![]() Podarilo sa mi zistiť, ktorý rušeň 1.6.2003 pri Trenčíne zrazil príves nákladného auta: bola to brnenská 363.051, je to už tretia 363 z DKV Brno, ktorá stojí kvôli nehode, okrem nej sú to ešte 363.001 (zboku narazila do prechádzajúceho nákladného vlaku, kvôli nerešpektovaniu návesti "posun zakázaný") a 363.048. ![]() 10.6.2003 došlo na R 609 k poruche vlakového rušňa 362.013 niekde pri Trenčianskej Teplej, vlak pravdepodobne až do Košíc odviezla na príprahu 363.133, ktorá mala pôvodne odviezť pravdepodobne Os 3005 do Žiliny, ale na Os 3005 bola namiesto nej použitá 363.093, ktorá krátko predtým prišla ako Lv vlak. Meškanie R 609 a Os 3005 dosiahlo približne 35 minút. ![]() Z rušňov 263 ZSSK je v súčasnosti neprevádzkyschopný pre poruchu rušeň 263.009 a to z dôvodu problémov s trakčnou tlmivkou (práve kvôli závade na tlmivke pred 2 rokmi zhorela 263.008, uvažovalo sa o jej zrušení, ale nakoniec bola opravená v ŽOS Vrútky). Na 263.009 by mal byť dosadený aj systém MIREL. Neprevádzkyschopné pre opravy sú 263.003 a 007, na prvej z nich sa vykonáva EH oprava a na 007 stredná redukovaná oprava. Systém MIREL by mal byť postupne namontovaný na všetky rušne 263 ZSSK. ![]() Do prevádzky sa po EH oprave vrátil rušeň 363.145, v rámci opravy dostal aj nový lak. 363.145 už dlhší čas jazdila so značne zničeným lakom a teraz ostali také už "iba" 363.088, 095, 363.146 a 362.003. ![]() 1.6.2003 po 22. hodine došlo v Trenčíne na železničnom priecestí k zrážke rýchlika 336 vezeného rušňom 363 ČD s prívesom nákladného auta. Viac info pravdepodobne zajtra. ![]() Ešte k 362.009 - tento rušeň sa okrem zaujímavého náteru odlišuje od ostatných 362 a 363 ZSSK aj tým, že má, podobne ako rušne 350, tlmiče pozdĺžnych pohybov podvozkov. ![]() 17.5.2003 išiel na R 607 namiesto rušňa 363 ČD rušeň ZSSK zatiaľ nezisteného čísla, 15.5. došlo na R 337 k poruche vlakového rušňa 363 ČD, do Bratislavy odviezla vlak neznáma slovenská 362/363. ![]() Opäť nejaké ES/EH opravy: tentokrát bola vykonaná EH oprava na rušni 362.009, v rámci ktorej bol nalakovaný zaujímavou kombináciou farieb: vrchná časť bočnice modrá, krémový pás, spodok bočnice modro-čierny a modrá strecha. Ďalej bol na ES aj rušeň 162.005 a dávnejšie aj 162.007. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |