|
27.1.2005
Táto časť stránky rail.szm.sk bola presunutá na www.vlaky.net, prístup k aktualitám je cez hlavné menu AKTUALITY -> PREVÁDZKA -> RAD 350. Aktuality sa budú taktiež zobrazovať aj priamo na hlavnej stránke www.vlaky.net spolu s ostatnými správami.
|
31.12.2004 - 350.005 už v Bratislave
V posledných dňoch roku 2004 sa do bratislavského depa vrátila už aj posledná modernizovaná "gorila" 350.005, tak ako aj zvyšných 15 sériových rušňov, aj 350.005 dostala jednotný modro-šedo-biely náter skrine, žlté zberače a modro-čierno-žlté pluhy. Boli použité PUR náterové hmoty, náter bol vykonaný ako LAK I. Od ostatných "goríl" sa 350.005 odlišuje dosadením klimatizácie a uvažovalo sa aj o výmene pôvodných kompresorov novým skrutkovým kompresorom. Do prevádzky by mohol byť rušeň nasadený v priebehu niekoľkých týždňov. Na priloženej snímke je 350.005 odstavená na príchodových koľajách depa Bratislava hlavné 29.12.2004 (foto: Lukáš Šafář).
|
22.12.2004 - oprava 350.005
Periodická oprava a modernizácia sa na "gorile" 350.005 už pomaly blíži ku koncu, dnes vo vrútockej ŽOSke prebiehalo jej oživovanie, ak všetko pôjde bez problémov, onedlho by sa už mohla objaviť v bratislavskom depe.
|
17.12.2004 - bratislavské "gorily" v novom GVD, oprava 350.008
Podobne ako pri iných hnacích vozidlách došlo aj v prevádzkovom nasadení rušňov 350 od 12.12.2004 k určitým zmenám. Na vozebnom ramene Bratislava - Košice budú pravidelne nasadzované už len na dva páry vlakov: Ex 500, Ex 501, IC 404 a IC 405 a pár vlakov R 336 a R 337 odvezú v úseku Bratislava - Žilina a späť. Pre tieto vlaky bola vytvorená jedna 2-dňová turnusová skupina, nebude teda dochádzať k tak častému striedaniu rušňov 350 ako tomu bolo v minulom GVD, keď bol obrat do Košíc zapracovaný priamo v 10-dňovej "medzinárodnej" turnusovej skupine. Na všetkých ostatných výkonoch do Košíc (IC 402, IC 403, R 604, R 609) ich nahradili rušne 362. Turnusová potreba rušňov, nasadzovaných na medzinárodné vlaky, sa oproti minulému GVD nezmenila, je tu teda zaradených 10 rušňov, ktoré sú rozdelené do dvoch turnusových skupín. Na trati Praha - Bratislava - Budapešť budú voziť vlaky EC 170, EC 171, EC 174, EC 175, Ex 278 a Ex 279. Taktiež budú nasadzované aj na vlaky v Česku, ktoré Slovenskom neprechádzajú - pár vnútroštátnych vlakov 655 a 876 v úseku Praha - Brno a späť a v úseku Břeclav - Praha vlaky 70, 71, 72, 73, 74, 75, 172 a 173. Na trati Bratislava - Praha a späť budú voziť vlaky 134, 135, 136, 137, 374 a 375, nebudú však už voziť vlaky z Břeclavy do Petrovíc u Karviné.
V depe Bratislava hlavné prebieha EV oprava na rušni 350.008.
|
8.12.2004 - 350.002 a 350.019
6.12.2004 bola do prevádzky opäť nasadená "gorila" 350.002, z ktorej ju 24.11. vyradila menšia nehoda, keď neďaleko Štrby narazila v čele IC 403 do spadnutého stromu, pričom sa poškodila elektrická výzbroj na streche. Následne bol rušeň prepravený do košického depa, odkiaľ sa do Bratislavy vrátil v závese vlaku R 602. Počas opravy musel byť vymenený jeden zberač, ktorý bol značne poškodený. Strom našťastie nepoškodil stanovište, čo by spôsobilo niekoľkomesačné odstavenie rušňa.
24.11. neďaleko žst. Galanta vlak EC 171 v čele (pravdepodobne) s 350.019 strhol trolejové vedenie, pričom sa mu poškodila elektrická výzbroj na streche. Tento vlak potom na nejaký čas zablokoval celý traťový úsek, nakoľko bolo potrebné zistiť, či je zjazdná aspoň druhá koľaj. Osobné aj nákladné vlaky boli odstavované v okolitých staniciach. EC 171 nakoniec odišiel s náhradným rušňom 240 do Budapešti s približne 6-hodinovým meškaním.
|
29.10.2004 - 350.012 a 350.017
20. októbra 2004 sa z ES opravy, vykonanej v ŽOS Vrútky, vrátil do depa Bratislava hlavné rušeň 350.012. Následne na to bol presunutý do depa Bratislava východ a 22.10. sa opäť vrátil do depa hlavné. V rámci opravy boli v ŽOS vykonané aj menšie úpravy vonkajšieho laku - boli pozatierané miesta, na ktorých bol lak poškodený (LAK III). Nový náter dostali aj zberače (žlté) a pluhy (vrch modrý, spodná časť so žltými a čiernymi pásikmi, pôvodne boli pásiky biele a čierne). Pred opravou rušeň absolvoval svoj posledný výkon 6.8. na vlakoch IC 405 Bratislava - Košice a Ex 500 Košice - Bratislava. O dva dni neskôr - 8.8.2004 - bol na vlaku R 703 prepravený do Martina, odkiaľ bol 9.8. prepravený do Vrútok. Prvým výkonom tohto rušňa po oprave bol 28.10. vlak R 725 Bratislava - Leopoldov, s ktorým pokračoval ako R 336 do Žiliny. Po ES oprave sa do Bratislavy vrátil aj rušeň 350.017, na ňom bola ukončená oprava v ŽOS-ke 20.10.2004, následne bol prevezený do Bratislavy.
V súčasnosti stojí v rotunde depa Bratislava hlavné. Tak isto bola na ňom vykonaná čiastočná obnova laku (LAK III) a nový lak majú aj pluhy (také isté ako 350.012), zberače však ostali nenalakované.
|
8.9.2004 - 350.020
4. septembra sa na vlaku IC 402 v Liptovskom Mikuláši pokazila vlaková "gorila" 350.020, do Bratislavy doviezol vlak s približne 40-minútovým meškaním rušeň 363.104.
|
2.9.2004 - 350.019
Rušeň 350.019 sa nachádza po nehode odstavený na 6. koľaji v rotunde bratislavského hlavného depa, nie je veľmi poškodený, dokonca nemá ani skrivené pluhy. Došlo k menšiemu poškodeniu tlmičov, pieskovačov a schodíkov pod 2. stanoviskom rušňovodiča. Avšak zaujímavo vyzerá jedna bočnica, ktorá je z veľkej časti postriekaná nejakou čiernou lepkavou farbou. V súprave nákladného vlaku, ktorý túto "gorilu" priviezol z Trenčianskej Teplej do Bratislavy, bol rušeň evidovaný ako vozeň č. 945603500196.
|
1.9.2004 - 350.019
V nedeľu 29.8.2004 sa na priecestí približne 3 km pred železničnou stanicou Dubnica nad Váhom zrazil vlak IC 402 vedený rušňom 350.019 s osobným autom. Vlak meškal približne 225 min. Do Bratislavy bola "gorila" dopravená na nákladnom vlaku v noci z pondelka na utorok, vlakovým rušňom na nákladnom vlaku bola 363.106. Pri nehode boli okrem rušňa poškodené aj zariadenia patriace ŽSR - závory a reléová skriňa. Pracovníci ŽSR ich opravovali ešte 30.8., cez miesto nehody bola vtedy zavedená znížená traťová rýchlosť.
|
14.8.2004 - 350.007
13. augusta došlo k poruche na bratislavskej "gorile" 350.007. Bola zaradená z Košíc na čelo vlaku R 604, ale cestou do Bratislavy pre poruchu na príprah nastúpila "nákladná" 363.104. Vlak prišiel do Bratislavy zmeškaný približne 2,5 hodiny.
|
21.7.2004 - 350.013, 016
Tento týždeň bola v ŽOS Vrútky ukončená stredná (ES) oprava bratislavskej 350.013. V rámci opravy jej nanovo nalakovali pluhy, na ktorých boli pôvodne šedé pásiky nahradené žltými, a tiež zberače dostali nový žltý náter. V utorok stál rušeň ešte pri vrútockom rušňovom depe, ale čoskoro bude prepravený do Bratislavy (pravdepodobne na nákladnom vlaku). Po absolvovaní skúšobnej jazdy na trati Senec - Sládkovičovo bude opäť zaradený do prevádzky. Začiatkom júla bola do prevádzky zaradená aj ďalšia "gorila" po ES oprave - 350.016, tak isto má nanovo nalakované žlté zberače. ES opravu vo Vrútkach ukončili už 20.5.2004, ale tlakovú skúšku vzduchojemov vykonali v depe Bratislava hlavné až 28.6. (bez nej nemôže ísť rušeň do prevádzky).
|
3.7.2004 - 350.005
Tento týždeň bola do ŽOS Vrútky odoslaná na modernizáciu už posledná 350ka - 350.005. Podobne ako aj zvyšných 16 sériových rušňov 350 sa zo ŽOS vráti v novom modro-šedo-bielom nátere. Pred odoslaním do ŽOS bol rušeň stiahnutý z "medzinárodného" turnusu a urobil ešte niekoľko obratov do Košíc. Následne bol odstavený z prevádzky a v priestoroch bratislavského hlavného depa bol odstrojený. V Bratislave by sa mal opäť objaviť približne o jeden až dva mesiace, podľa rozsahu opráv, ktoré na ňom bude potrebné vykonať.
|
21.6.2004 - 350.004
Dnes sa pre poruchu nemohol vlastnou silou do Bratislavy vrátiť rušeň 350.004. Neschopný ostal na Ex 501 resp. IC 404, na ktorom sa aj vrátil do Bratislavy, príprahovým rušňom bola 362.014. Tento rušeň bol pôvodne určený pre R 602, ktorý má z Košíc odchod 35 minút po IC 404. 350.004 bola v turnuse nahradená rušňom 350.018.
|
12.6.2004 - 350.002, 017
Rušeň 350.002 sa opäť odviezol z Košíc do Bratislavy ako nečinný, tentokrát za vlakovou 362.003 na R 600. Príčinou tejto prepravy bola pravdepodobne porucha. Po niekoľkých týždňoch odstavenia, spôsobeného poškodením čelného skla, sa do prevádzky vrátila "gorila" 350.017. Niekoľko mesiacov jazdila spolu s 350.002 len na Slovensku, teraz sa pravdepodobne objaví už aj v Česku a Maďarsku s EC vlakmi.
|
21.5.2004 - 350.018
Doplnenie predchádzajúcej aktuality zo 16.5.2004 o poruche 350.018. - Na rušni došlo k neschopnosti krátko po prejdení napájacej stanice v Galante, keď po zdvihnutí zberača došlo k zoskratovaniu elektrických obvodov a preskoku na trakčnom motore. Vlak ostal stáť v železničnej stanici Galanta, odkiaľ s približne hodinovým meškaním pokračoval pravdepodobne s príprahovým rušňom.
|
16.5.2004 - 350.018
Pri jazde s EC 171 došlo neďaleko Galanty k poruche na bratislavskej "gorile" 350.018. Vlak na príprahu ďalej do Budapešti odviezla približne s hodinovým meškaním pravdepodobne nejaká "laminátka" radu 240. K dosť častým závadám na týchto rušňoch dochádza aj na Českých dráhach, ide väčšinou o poruchy vlakového zabezpečovača. Tento druh poruchy ale nevyžaduje zaradenie príprahového rušňa a vo väčšine prípadov spôsobí len niekoľkominútové meškanie vlaku.
|
29.4.2004 - 350.002
Rušeň 350.002 sa krátko po návrate zo ŽOS už dvakrát krátko po sebe stal neschopným. Zatiaľ poslednýkrát to bolo 27.4. na IC 403. Do Bratislavy rušeň pritiahla 29.4. na R 614 ďalšia "nula nula dvojka" - 362.002.
|
24.4.2004 - 350.002
22.4. na R 609 došlo k poruche na rušni 350.002. Späť do bratislavského depa ju odtiahla o deň neskôr 362.001 na R 600. Na IC 403, ktorý mala 350.002 ťahať do Košíc, ju nahradila 362.002.
|
20.4.2004 - 350.002
Po dlhšej dobe je v prevádzke po strednej oprave druhý prototypový rušeň - 350.002. Tak ako aj pred opravou, aj teraz je zaradený v TS, kde jazdí s vlakmi do Košíc. Tomuto rušňu nebolo udelené povolenie českého Dráhového úradu, a to z dôvodu, že je na ňom skúšaný riadiaci systém MIREL s rozličnými úpravami, ktoré český Dráhový úrad neschválil.
|
18.4.2004 - 350.007
Aj napriek tomu, že sa rušeň 350.007 len nedávno vrátil do prevádzky po modernizácii, sa na ňom 14.4. na R 609 alebo 15.4. na R 604 vyskytla porucha, a tak do bratislavského depa tento rušeň 15.4. na vlaku R 604 doviezol iný príprahový rušeň radu 363. Bola to však len menšia porucha, lebo už na druhý deň išla táto 350-ka opäť v čele R 609 do Košíc.
|
7.4.2004 - 350.002
Rušeň 350.002 sa po ES oprave vrátil koncom marca zo ŽOS Vrútky do svojho domovského depa Bratislava hlavné, kde ešte v súčasnosti stojí odstavený a pravdepodobne aj na ňom prebieha, podobne ako na 350.015 a 014, rekonštrukcia nabíjača akumulátorových batérií. Počas ES opravy dostal zaujímavo nalakované pluhy, podobné ako v ŽOS dostala aj 263.008 - teda vrch červený a spodná časť je zložená z čiernych a žltých pásikov.
|
28.3.2004 - 350.007
20.marca sa do prevádzky vrátila predposledná modernizovaná 350ka - 350.007, keď išla na vlakoch R 725, 336, 337 a 724. Od 21. do 26. marca bola zaradená v turnuse namiesto 350.020, kde jazdila s vlakmi R 604, R 609, IC 402 a IC 403. Teraz by už mala byť opäť zaradená v "medzinárodnej" turnusovej skupine a na Slovensku po nej prevzala vlaky posledná nemodernizovaná "gorila" - 350.005, možné je aj to, že tento rušeň sem bol zaradený zámerne, aby najazdil posledné km potrebné do modernizácie v ŽOS.
|
20.3.2004 - 350.007, 014, 020
Aj napriek tomu, že sa rušeň 350.007 už koncom februára vrátil z modernizácie zo ŽOS Vrútky, ešte stále nebol zaradený do pravidelnej prevádzky. Stojí v rotunde bratislavského hlavného depa, kde na ňom bola vykonaná tlaková skúška vzduchojemov. V bratislavskom depe prebiehajú ešte aj úpravy na 350.014. Ide o rekonštrukciu nabíjača akumulátorových batérií. Na ES oprave v ŽOS bol začiatkom roku aj 350.020. V súčasnosti už jazdí a je zaradený v dvojdňovom obehu, kde jazdí s vlakmi IC a R do Košíc.
|
7.3.2004 - 350.007
Zo ŽOS Vrútky sa nedávno do depa Bratislava po modernizácii vrátil rušeň 350.007. Tento rušeň bol pred niekoľkými rokmi jeden z prvých rušňov 350, ktoré dostali povolenie českého Dráhového úradu na prevádzku rýchlosťou 160 km/h a donedávna boli spolu s 350.005 posledné v modro-krémovom nátere.
|
3.3.2004 - 350.006
Pri nehode 20.2.2004 (pozri aktualitu z 22.2.2004) bol v Liptovskom Mikuláši poškodený rušeň 350.006.
|
22.2.2004
V piatok 20.2.2004 došlo na priecestí v Okoličnom neďaleko Liptovského Mikuláša k zrážke IC 404 a osobného auta. Vlak 404 je turnusovo vozený bratislavským rušňom 350, ktorý sa pri nehode poškodil a bol v Liptovskom Mikuláši nahradený iným rušňom.
|
20.1.2004 - 350.002, 007
Dnes na R 604 došlo k poruche vlakového rušňa 350.002, vlak ďalej do Bratislavy odviezol rušeň 363.104. Porucha bola spôsobená závadou na odporníkových stykačoch. Na rušni 350.007 je vykonávaná modernizácia v ŽOS Vrútky, takže poslednou "tristopäťdesiatkou" v modro-krémovom nátere ostáva len 350.005.
|
12.1.2004 - 350.019
Jedným z dvoch rušňov 350, ktoré nejazdia na vlakoch do Čiech a Maďarska je okrem 350.002 (ktorý nemá povolenie českého Dráhového úradu) aj rušeň 350.019. Obidva tieto rušne sú v súčasnom GVD zaradené v TS, kde vozia vlaky 604, 609, 402 a 403. Zatiaľ neviem, či príčinou toho, že 350.019 nejazdí v medzinárodnej doprave je nejaký technický nedostatok - má roztrhnuté drôtiky vyhrievanie čelného skla na 2. stanovisku rušňovodiča alebo je príčinou len vyčlenenie týchto dvoch rušňov z dôvodu vytvorenia dvojdennej turnusovej skupiny.
|
6.1.2004 - 350.005, 007
Už viackrát som na rôznych stránkach videl dohady o tom, kedy pôjdu rušne 350.005 a 007 na modernizáciu do ŽOS Vrútky, a teda kedy najazdia potrebné km do strednej resp. hlavnej opravy - skutočnosť je taká, že rušeň 350.007 už najazdil km potrebné na vykonanie opravy, ale začiatkom novembra 2003 bola v RD Bratislava na ňom vykonaná komisionálna prehliadka, ktorá vzhľadom na dobrý technický stav rušňa mu povolila ešte ďalších 100 000 km. Keďže takýchto komisionálnych prehliadok môže byť aj viac, pristavenie rušňa do ŽOS bude závisieť hlavne od technického stavu rušňa. Podobne by to malo byť aj s 350.005.
|
|